Social branding & content strateeg Anouk van Vliet geeft de cursus Social Media Branding bij 55 Creative Business School. Vanuit haar agencies ‘The Social Brand’ & ‘the Green Tale’ ziet ze maar al te vaak mensen die geen plan hebben en die ‘maar wat doen’ op social media. Op die manier gaat het nooit lukken om een succesvol merk of personal brand neer te zetten op social media. Zonder plan, overzicht en een heldere planning kost het je veel te veel tijd, energie en geld.
Bij 55 wil ze in 10 lessen de cursisten leren hoe je een effectieve en efficiënte social media strategie ontwikkelt waardoor je een merk of personal brand onderscheidend kunt neerzetten en tegelijkertijd een hechte community opbouwt. It all starts with choices!
Wat betekent social media branding?
Social branding is een combinatie van social media en branding. We gaan er voor het gemak even vanuit dat je wel weet wat social media is 😉 maar branding heeft misschien nog wel wat extra uitleg nodig. Branding heeft verschillende betekenissen. Het woord ‘brand’ verklapt natuurlijk al een beetje waar het om draait: een merk. Maar wat is een ‘brand’ dan precies? Veel mensen denken nog steeds dat een merk alleen een logo is. Was het maar zo makkelijk! Maar branding gaat veel verder dan een logo of huisstijl.
Hoe kijk jij naar de term 'branding'?
Als merk (maar ook als personal brand – denk aan influencers of artiesten) heb je een eigen uitstraling, een eigen taal en eigen karaktereigenschappen. Daarbij heeft branding ook alles te maken met het bewust bouwen aan je merkidentiteit, persoonlijkheid en reputatie. Branding is het beeld en gevoel dat (potentiële) klanten bij jou en je bedrijf hebben. Waarom dat beeld en gevoel zo belangrijk is? Omdat het een stukje vertrouwen geeft. Wist je dat bijna alle aankopen worden gedaan op basis van emotie? Het is daarom heel belangrijk dat je een sterk merk opbouwt, een goed verhaal hebt en vertrouwen uitstraalt. Op deze manier zet je jouw volgers om in betrokken volgers en uiteindelijk klanten. En… van klanten kun je uiteindelijk fans maken. Als je zo’n warme community hebt, blijft je merk doorgroeien.
“Kies en je wordt gekozen. Hoe meer niche je bent, hoe meer je opvalt en mensen vaker én makkelijker online voor je kiezen.”
Anouk van Vliet
hoe zorg je voor een sterke online branding?
Allereerst is het belangrijk om een merkstrategie te ontwikkelen en keuzes te maken. Veel ondernemers en marketingmanagers willen altijd een zo breed mogelijk publiek aanspreken met een zo breed mogelijk aanbod. Dat werkt niet. Een mooie uitspraak vind ik altijd: “Kies en je wordt gekozen”. Hoe meer niche je bent, hoe vaker mensen voor je kiezen. En zeker online, waar nu zoveel content te vinden is dat je wel moet opvallen. Daar help ik cursisten/studenten ook in de eerste lessen bij 55 Creative Business School. We creëren een brandguide die op breed vlak ingezet kan worden (online en offline). Als alle branding keuzes zijn vastgelegd gaan we kijken naar de communicatie vorm, hoe ziet dit er visueel uit? En welke tone-of-voice past hierbij? Hoe communiceren we op een juiste manier naar buiten toe? Dit doen we aan de hand van een content marketing strategie.
wat kunnen cursisten verwachten?
Je loopt de deur uit bij 55 Creative Business School met een kant en klare strategie die je – bij wijze van – de volgende dag al kunt inzetten. Het is een Social Brandbook maar ook alle tools en kennis die je nodig hebt om deze uit te voeren. We creëren tijdens de lessen ook content zoals foto’s, video’s en templates. We doorlopen alle stappen samen en ik deel iedere les mooie voorbeelden die mij inspireren en trends of actualiteiten waar cursisten direct mee aan de slag kunnen.
online opvallen, what to do?
- Kies je niche, durf te kiezen.
- Werk altijd vanuit een strategie (ook voor je content!)
- Maak het persoonlijk, mensen doen uiteindelijk zaken met mensen. (Ondanks dat je merk ook een eigen identiteit heeft). De meest succesvolle merken op social media hebben een gezicht of meerdere gezichten gekoppeld aan hun merk.
de dont's van personal branding
- Niet consistent zijn in de uitvoering
- ‘Blanding’, doen wat de rest doet. Je branding minimaliseren omdat het voor het algoritme gevaarlijk zou zijn om je te veel uit te spreken. Zonde!
- Op alle social media kanalen actief aanwezig zijn, omdat je denkt dan meer mensen te kunnen bereiken. Ook hier is het beter om 1-2 kanalen te kiezen.
- Bonus: Als bedrijf met alle social trends mee willen doen. Pick your battles!