Skip to content

Wat grafische vormgeving kan doen voor je business

Wat grafische vormgeving kan doen voor je business

Grafische vormgeving is van onschatbare waarde voor een succesvol bedrijf. Grafisch ontwerp is veel meer dan esthetiek alleen. Het is een vorm van communicatie tussen jouw merk en je doelgroep.

In elke fase van de marketingfunnel gebruiken bedrijven onderdelen van hun visuele identiteit. Met behulp van verschillende grafische elementen zoals een logo, grafische patronen, beeldtaal, kleur, typografie en templates zet je een consistente visuele identiteit neer. Op deze manier kun je op een herkenbare manier je potentiële klanten informeren, betrekken en overtuigen een ​​aankoop te doen of een gewenste actie te ondernemen. Van een post op social media, een advertentie in een magazine tot een flyer en een goed vormgegeven website; als je een bedrijf hebt, ben je continu bezig met grafische vormgeving.

4 x waarom grafische vormgeving belangrijk voor je business

De eerste indruk is belangrijk. Wanneer een potentiële klant voor het eerst je merk tegenkomt, gaat hij of zij hoogstwaarschijnlijk op onderzoek uit: even de website bekijken, je instagram checken. Je visuele identiteit helpt bij het sterk positioneren van je merk. Het kan zorgen voor een positieve en daarmee blijvende indruk. Wat zegt bijvoorbeeld je website over je merk? Gebruik je felle, vrolijke kleuren met speelse lettertypes? Of houd je het rustig met aardse tinten, strakke designelementen en een rustige letter? Komt het overeen met wat je wil uitstralen, met je gekozen positionering?

1. Liefde op het eerste gezicht

De eerste indruk is belangrijk. Wanneer een potentiële klant voor het eerst je merk tegenkomt, gaat hij of zij hoogstwaarschijnlijk op onderzoek uit: even de website bekijken, je instagram checken. Je visuele identiteit helpt bij het sterk positioneren van je merk. Het kan zorgen voor een positieve en daarmee blijvende indruk. Wat zegt bijvoorbeeld je website over je merk? Gebruik je felle, vrolijke kleuren met speelse lettertypes? Of houd je het rustig met aardse tinten, strakke designelementen en een rustige letter? Komt het overeen met wat je wil uitstralen, met je gekozen positionering? 

2. Herkenbaarheid ZORGT VOOR VERTROUWEN

Het maakt niet uit in welke branche of vakgebied je zit, als je consistent je visuele identiteit toepast zorgt dat voor geloofwaardigheid van je merk. Je creëert hiermee vertrouwen bij je klant. Om ervoor te zorgen dat al je verschillende marketingmiddelen steeds met elkaar in lijn liggen, is het raadzaam je huisstijl in een brand book vast te leggen. Hierin zet je je logo, kleuren, typografie, designelementen, templates voor social media en voorbeelden hoe je bepaalde onderdelen vooral niet mag gebruiken. Jij en je team hebben zo een leidraad om eenvoudig de consistentie te bewaken in jullie visuele communicatie zodat jouw potentiele klant je waar dan ook meteen herkennen.

3. Met creativiteit winnen van je concurrenten

Omdat de wereld steeds meer online is, zien we daar een explosie aan grafische vormgeving. Het is nu nog belangrijker om jezelf onderscheidend neer te zetten ten opzichte van je concurrentie. Of je nou een freelancer of ondernemer bent, een start-up of gevestigd bedrijf  hebt, een sterke visuele identiteit is nodig om succesvol te zijn. Wees creatief, breng je product of dienst steeds aansprekend en herkenbaar in beeld en blijf bij je gekozen identiteit. Met creativiteit kun je je concurrentievoordeel vergroten.

4. Slim communiceren

Met je product of dienst wil je een merkverhaal vertellen. Of je nou sieraden verkoopt, een startende fotograaf bent of een restaurant wil openen, er zijn mensen die graag willen weten wat je precies te bieden hebt. Grafische vormgeving speelt een belangrijke rol in het communiceren van jouw unieke merkverhaal naar je huidige én nieuwe klanten. Het lijken kleine ontwerpbeslissingen, maar de keuze voor bijvoorbeeld je lettertype en je kleurgebruik helpen het gewenste gevoel over te brengen op een manier die jouw merkverhaal ondersteunt.

 

Kortom, grafische vormgeving zorgt niet alleen dat iets er goed en aantrekkelijk uitziet, het brengt ook de juiste boodschap van jouw merk over aan je doelgroep. Een succesvol bedrijf kan dan ook niet zonder grafische vormgevers. Lijkt het je leuk om te leren werken met de programma’s Photoshop, Illustrator en InDesign? Wil je leren vormgeven als een graphic designer? Heb je wellicht de ambitie om dit ook voor anderen te gaan doen? Wil je weten hoe je jouw eigen stijl ontwikkelt en dit vastlegt in een brandbook?

Tijdens de cursus Grafische Vormgeving bij 55 Creative Business School leer je in 15 klassikale lessen jouw ideeën digitaal visualiseren met Adobe Creative Cloud en ontwerp je merkelementen, bewerk je beelden en leg je dit vast in een visuele identiteit. Lees hier meer over de cursus!

PS: Er is nog een beperkt aantal plekken beschikbaar voor de cursus die eind maart 2023 van start gaat! 

Other stories
Other stories
Praktijkdag personal shopping bij Vandijk.

Praktijkdag personal shopping bij Vandijk.

De Personal Styling cursisten stonden weer op de winkel vloer bij Vandijk! Dit is fashion heaven voor stylisten-to-be; een prachtige…
Meet mentor Merel: "soft skills zijn onmisbaar"

Meet mentor Merel: "soft skills zijn onmisbaar"

Persoonlijke en professionele ontwikkeling staan centraal in onze opleidingen. Goed kunnen samenwerken, anderen enthousiast kunnen maken voor je ideeën en…
Nieuwe docent: Janine Kho

Nieuwe docent: Janine Kho

Yesss, we mogen weer een nieuwe naam toevoegen aan onze groep docenten! Janine Kho gaat naast haar eigen events en…
55CreativeBusinessSchool_Masterclass_LizzyPerridon_1

Before you go

Elke maand het laatste nieuws over de 55 Creative Business School ontvangen? Laat hier je gegevens achter, dan houden wij je op de hoogte van nieuw lesaanbod, online cursussen, exposities en andere activiteiten van 55 Creative Business School.