Branding is veel meer dan een logo en een huisstijl. Het is alles wat je doelgroep van je merk te zien krijgt: van verpakking tot winkel, van tv commercial tot je insta feed. De kunst van branding is het vertalen van de waarden van een merk of bedrijf in een sterke visuele identiteit.
We zetten de belangrijkste 4 redenen voor je op een rijtje:
Onderscheidend vermogen
Met branding vertel je je merkverhaal. Je laat zien dat je merk anders is dan de concurrentie. Mensen komen sneller in actie bij een bedrijf of merk waar ze zich verbonden mee voelen. Die connectie kun je maken door bijvoorbeeld de mensen achter het bedrijf op de voorgrond te brengen of door je doelgroep een kijkje in de keuken te geven.
Herkenbaarheid
Herkenbaarheid speelt een belangrijke rol in je branding. Mensen kopen eerder een product bij een bedrijf dat bekend is of een bedrijf waarmee zij zich kunnen identificeren. Zorg voor naamsbekendheid met je merkidentiteit. Daarbij is het ook van belang dat je op een consistente manier aanwezig bent bij je doelgroep. Dit leidt uiteindelijk tot meer aankopen, doordat zij zich bekend en vertrouwd gaan voelen bij het merk.
Consistentie
Het is belangrijk dat je consistent bent in wat je doet, uitstraalt en communiceert naar je doelgroep. De doelgroep moet via alle kanalen iedere keer dezelfde ervaring hebben met jouw merk. Het moet een en hetzelfde gevoel oproepen. Als je een consistente branding doorvoert, weten (potentiële) klanten goed wat ze van het bedrijf kunnen verwachten. Inconsistente branding kan leiden tot verwarring en minder herkenbaarheid bij de doelgroep.
Emotionele connectie
Een sterke emotionele connectie zorgt ervoor dat een klant voor jouw merk kiest. Als je een product wil kopen, wordt de knoop doorgehakt door het emotionele gedeelte van je brein. Het rationele gedeelte drijft je niet aan tot de aankoop. Om deze reden is het belangrijk om de gevoelige snaar te raken met jouw verhaal. Vertel op ieder ingezet kanaal jouw verhaal, ook wel storytelling genoemd, waardoor je de connectie aangaat met de klant.
Ready to learn from the best?
Bij de jaaropleiding Branding & Business krijg je naast branding ook les in o.a. trend forecasting, graphic design, content creatie, fotografie, video, marketing, communicatie en social media. Start in september.