Door de enorme groei van online marketing en digitale media is er grote vraag naar branding specialisten in de mode, interieur en media. Maar wat is branding nou precies? Veel mensen denken bij branding aan het ontwerpen van een logo, huisstijl en advertenties. Maar er komt veel meer bij kijken. Branding voor merken, bedrijven en personalities draait om het vertalen van de waarden van een merk of bedrijf in een visuele identiteit. En dan bij voorkeur wel eentje die herkenbaar én consistent is, onderscheidend vermogen heeft en ook nog eens een emotionele connectie maakt met de doelgroep.
Of je nou van plan bent voor jezelf te beginnen, of voor een werkgever aan de slag wilt gaan, kennis van branding is essentieel voor een goede positionering van jouw bedrijf. Alleen met een sterk merk kun je je business laten floreren! Kortom, branding is alles. We zetten de belangrijkste 4 redenen voor je op een rijtje.
- Onderscheidend vermogen
Met branding vertel je jouw merkverhaal. Hiermee laat je zien dat jouw merk anders is dan de concurrentie. Mensen komen sneller in actie bij een bedrijf of merk waar ze zich verbonden mee voelen. Die connectie kun je maken door bijvoorbeeld de mensen achter het bedrijf op de voorgrond te brengen of door je doelgroep een kijkje in de keuken te geven. - Herkenning
Herkenbaarheid speelt een belangrijke rol in je branding. Mensen kopen eerder een product bij een bedrijf dat bekend is of een bedrijf waarmee zij zich kunnen identificeren. Zorg voor naamsbekendheid met je merkidentiteit. Daarbij is het ook van belang dat je op een consistente manier aanwezig bent bij je doelgroep. Dit leidt uiteindelijk tot meer aankopen, doordat zij zich bekend en vertrouwd gaan voelen bij het merk. - Consistentie
We hadden het al even over consistentie. Het is belangrijk dat je consistent bent in wat je doet, uitstraalt en communiceert naar je doelgroep. De doelgroep moet via alle kanalen iedere keer dezelfde ervaring hebben met jouw merk. Het moet een en hetzelfde gevoel oproepen. Als je een consistente branding doorvoert, weten (potentiële) klanten goed wat ze van het bedrijf kunnen verwachten. Inconsistente branding kan leiden tot verwarring en minder herkenbaarheid bij de doelgroep. - Emotionele connectie
Een sterke emotionele connectie zorgt ervoor dat een klant voor jouw merk kiest. Als je een product wil kopen, wordt de knoop doorgehakt door het emotionele gedeelte van je brein. Het rationele gedeelte drijft je niet aan tot de aankoop. Om deze reden is het belangrijk om de gevoelige snaar te raken met jouw verhaal. Vertel op ieder ingezet kanaal jouw verhaal, ook wel storytelling genoemd, waardoor je de connectie aangaat met de klant.
Ready to brand your business?! Ga aan de slag met herkenbaarheid, consistentie, je onderscheidende vermogen en maak een emotionele connectie. Zo trek je nieuwe klanten aan, en vergeet je ook je bestaande klanten niet. Mensen zijn praters en zullen altijd elkaar altijd beïnvloeden. Klanten die een sterke connectie voelen met je merk, zijn de beste ambassadeurs die je kunt hebben en zullen je merk bij anderen aanraden.
Van conceptontwikkeling tot brand identity en van vormgeving tot campagne-ontwikkeling.
Iets voor jou?
Aan de slag met trends en conceptontwikkeling? Lijkt vormgeven met InDesign en Photoshop je leuk? Benieuwd wat de beste stappen zijn om tot een goede businesscase te komen? Les krijgen van een bekende fortograaf en zelf leren video’s te produceren van A to Z, zodat je je eigen beeldmateriaal kunt maken?
Kennis van branding is essentieel voor iedereen die een succesvolle loopbaan ambieert in de fashion, media of andere creatieve industrieën. Wil je brand identities leren ontwikkelen voor labels, bedrijven of misschien een personal brand? Wil je een eigen onderneming beginnen in de mode, interieur of media? Of wil je weten wat de beste manier is om jezelf of anderen te positioneren als social influencer? Schrijf je dan nu in voor de nieuwe jaaropleiding Branding en Business!