Voordat je kunt beginnen met het ontwikkelen van creatieve concepten is onderzoek nodig. In de module Trend Forecasting van de opleiding Branding & Business leer je trends en ontwikkelingen in het werkveld signaleren, analyseren én toepassen. Op basis van de kansen, behoeften en/of problemen die je signaleert, kun je creatieve concepten ontwikkelen voor bijvoorbeeld mode, interieur, events, food en nog vele andere creatieve industrieën.
Leer vooruit kijken
Trendonderzoek is voor het bedrijfsleven cruciaal. Als je vooruit leert kijken en de wereld voor bent, kun je als trend forecaster tijdig verbeelden hoe de maatschappij er in de toekomst uit gaat zien. Merken, bedrijven, designers en creative directors kunnen op die manier vooruit werken en toch inspelen op het gevoel van de mens en markt straks.
Module Trend Forecasting
De module Trend Forecasting bestaat uit verschillende onderdelen: trends signaleren, onderzoeken en het maken van een trendboek.
Tijdens het onderdeel trends signaleren onderzoek je de hedendaagse trends door middel van (kranten) artikelen en designtrends van catwalks, exposities en collecties. Dit kan in verschillende werkvelden en zowel nationaal als internationaal. Bij het onderdeel trends visualiseren vertaal je huidige trends naar een Trend Forecasting in 2026. Dit doe je door middel van beeldmateriaal, kernwoorden en tekst. Think outside the box! Tot slot leer je hoe je een trendanalyse creatief en vernieuwend kan vormgeven in een trendboek.
Het idee dat ik kon voorspellen wat in 2026 een trend zou worden, het voelde eerst onwerkelijk. De theorie, brainstormen, masterclasses en beelden verzamelen hebben me geholpen om uiteindelijk twee te gekke trend books te maken. Wat een onwijs leuke en uitdagende opdrachten!
Jade Engelhart
Masterclasses Viva Vulto & Appletizer
Om de studenten eerst een flinke dosis inspiratie te geven, werd de module afgetrapt met een masterclass door Viva Vulto. Zij is al ruim tien jaar werkzaam als trendwatcher en creatieve conceptontwikkelaar. Met aanstekelijk enthousiasme en een ondernemende geest inspireert zij mensen en merken in haar rol als trendwatcher en trainer. Dit doet zij onder andere voor trendbureau Christine Boland | Trends & Mindsets.
Patrick Appels van Appletizer organiseert trend events met Lidewij Edelkoort. Hij nam een lading trendbooks mee om onze trend-forecasters-in-spe te informeren en inspireren over productontwikkeling en vormgeving. Wat gebeurt er allemaal in de wereld? Wat zijn de algemene tendensen die een rol gaan spelen en welke trends horen hierbij?
Bekijk hieronder de prachtige trendboeken van onze creatieve studenten:
De eerste les van Trend Forecasting was ik onder de indruk van de voorbeelden die de docent liet zien van professionele trend forecasters zoals Lidewij Edelkoort. Dit motiveerde mij om alles uit dit vak te halen wat erin zit.
Er werd verteld: "Aan het einde van de module kun je trend en ontwikkelingen in het werkveld signaleren, onderzoeken en analyseren." Toen ik dat hoorde was ik erg enthousiast omdat deze vaardigheden mij persoonlijk gaan helpen in de toekomst. Er zitten veel diverse subopdrachten in deze grote eindopdracht gevoegd waardoor dit grote project overzichtelijk bleef.
Ik ben uiteindelijk super trots op wat ik heb ingeleverd en ik ben blij te zien dat dat ook door andere word gezien!
Puck Verhaart